Thursday, March 14, 2013

អត្ថបទ​ផ្នែក​ទំនៀម​ទម្លាប់ ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី



អត្ថបទ​ផ្នែក​ទំនៀម​ទម្លាប់
ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី
អ្នក​ស្រី ពេជ្រ - សល់ រៀប​រៀង

          ខ្មែរ​និយម​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​នៅ​ក្នុង​ខែ​ចេត្រ ដែល​ជា​ខែ​ទី ៥ នៃ​ប្រក្រតិទិន​ខ្មែរ ប៉ុន្តែ​គេ​នៅ​តែ​រាប់​ខែ​មិគសិរ ជា​ខែ​ទី ១ ដរាប ។ ការ​កំណត់​ថ្ងៃ - ខែ ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​នេះ កាល​ដើម​ឡើយ វោរាណ​បណ្ឌិត​អ្នក​ប្រទេស​ទាំងឡាយ​ក្នុង​ជម្ពូទ្វីប លោក​កំណត់​យក​ខៃ​មិគសិរ​ជា​ដើម​ឆ្នាំ ដោយ​ហេតុ​ក្នុង​សម័យ​ព្រេងនាយ លោក​ប្រើ​រដូវ ៣ តាម​ចន្ទគតិ ដោយ​ច្រើន​គឺ​ :
          - ហេមន្ត​រដូវ         (រដូវ​ត្រជាក់)
          - គិម្ហ​រដូវ               (រដូវ​ក្ដៅ)
          - វស្សាន​រដូវ         (រដូវ​ភ្លៀង)
          រដូវ​ត្រជាក់ ឬ ហេមន្ត​រដូវ លោក​ទុក​ជា​រដូវ​ដើម​ឆ្នាំ ប្រៀប​ដូច​ជា​វេលា​ព្រឹក ចាត់​ទុក​ជា​ដើម​ថ្ងៃ ដែល​មាន​អាកាសធាតុ​ត្រជាក់ គួរ​ជា​ទី​ពេញ​ចិត្ត​នៃ​មនុស្ស​សត្វ​ទួទៅ ។
          រដូវ​ក្ដៅ លោក​ទុក​ជា​រដូវ​កណ្ដាល​ឆ្នាំ ប្រៀប​ដូចជា​វេលា​ថ្ងៃ​ត្រង់ ដែល​ព្រះ​អាទិត្យ​បញ្ចេញ​ចំហាយ​យ៉ាង​ខ្លាំង ។
          រដូវ​ភ្លៀង​ផ្គរ ប្រកប​ដោយ​អាកាស​ងងឹត​អួរអាប់ លោក​ទុក​ជា​វេលា​ចុង​ថ្ងៃ ប្រៀប​ដូចជា​វេលា​ទៀប​ចូល​រាត្រី ។
          អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ ទើប​ចាស់​ព្រឹទ្ធាចារ្យ លោក​កំណត់​យក​ខែ​មិគសិរ ជា​ខែ​ចូល​ឆ្នាំ ។
          ឯ​ការ​កំណត់​ចូល​ឆ្នាំ ក្នុង​ខែ​មិគសិរ​នោះ មក​អំពី​ជំនាន់​ដើម គឺ​ពី​ត្រឹម​ស័យ​ក្រុង​នគរ​ធំ​ឡើង​ទៅ ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង រាប់អាន​ប្រើ​ចន្ទគតិ​ជា​សំខាន់ ។ ប៉ុន្តែ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ជាន់​មុន បាន​ធ្វើ​សេចក្ដី​កត់​សំគាល់​ថា ចន្ទគតិ គឺ​ដំណើរ​នៃ​ព្រះ​ចន្ទ​នោះ គឺ​កំណត់​តាម​ហោរាសាស្ត្រ ដែល​ព្រះ​ចន្ទ​ត្រូវ​ដើរ​មួយ​ជុំ​ពិភពលោក​ម្ដង ។ ដើម្បី​ធ្វើ​ដំណើរ​ឲ្យ​បាន ១ ជុំ ពិភពលោក​នេះ ព្រះ​ចន្ទ​ត្រូវ​ចំណាយ​ពេល​អស់ ២៩ ថ្ងៃ​កន្លះ​ជាង​បន្តិច ដែល​ហៅ​ថា ១ ខែ ហើយ ១២ ខែ បាន​ជា ១ ឆ្នាំ ។ ប៉ុន្តែ​ប្រសិន​បើ​យើង​និយម​ប្រើ​តាម​ចន្ទគតិ​តែ​ម្យ៉ាង លុះ​ច្រើន​ពាន់​ឆ្នាំ​ទៅ​ខាង​មុខ យើង​នឹង​ឃើញ​ថា រដូវ​តាម​ចន្ទគតិ នឹង​មិន​ទៀងទាត់​តាម​ធម្មតា​ឡើយ គឺ​ថា​រដូវ​រងារ​នឹង​ក្លាយ​ទៅ​ជា​រដូវ​ក្ដៅ ៗ ក្លាយ​ទៅ​ជា​រដូវ​ភ្លៀង ព្រោះ​គោល​នៃ​រដូវ​ទាំងឡាយ ដែល​ជា​គ្រឿង​សំគាល់​ធម្មជាតិ ដូចជា រដូវ​ឈើ​ផ្កា - ផ្លែ ភ្លៀង ខ្យល់ ជាដើម សុទ្ធ​តែ​ត្រូវ​តាម​សុរិយ​គតិ​ទាំងអស់ ។ ដើម្បី​ចៀសវាង​នៃ​ការ​ប្រែប្រួល​ដូច​នេះ​ហើយ ទើប​នៅ​ពេល​ដែល​មនុស្ស​យើង​មាន​សេចក្ដី​ចេះ​ដឹង​វិសេស​ឡើង ក៏​គិត​ប្រើ​រដូវ​តាម​សុរិយ​គតិ អែប​ជា​មួយ​នឹង​ចន្ទ​គតិ​ផង នឹង​ប្រើ​សុរិយ​គតិ​សុទ្ធ​តែ​ម្យ៉ាង​ក៏​ពុំ​បាន ព្រោះ​ក្នុង​គោតម​ពុទ្ធកាល​នេះ មាន​ពិធី​កិច្ច​ផ្សេង ៗ ក្នុង​សាសនា​ច្រើន​ណាស់ ដែល​ទាក់ទង​នឹង​ចន្ទ​គតិ ទើប​គេ​និយម​ប្រើ​អែប​គ្នា​យ៉ាង​នេះ ហើយ​បើ​កាល​ណា​ព្រះ​ចន្ទ​និង​ព្រះ​អាទិត្យ​ដើរ​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​អំពី​គ្នា ល្មម​រាប់​បាន ១ ខែ​ហើយ ទើប​គេ​គិត​លើក​អធិកមាស​ម្ដង ដើម្បី​ឲ្យ​ទាន់​គ្នា​វិញ (តាម​ទម្លាប់ ៤ ឆ្នាំ មាន​អធិកមាស​ម្ដង) ។
          ទើប​តែ​ជា​ខាង​ក្រោយ គឺ​ក្រោយ​ពី​ពេល​ដែល​ផ្ដើម​ប្រើ​ចុល្លសករាជ​មក​នេះ​ទេ ដែល​ខ្មែរ​យើង​ត្រឡប់​ប្រើ​សុរិយ​គតិ​ជា​សំខាន់ ហើយ​កំណត់​ចូល​ឆ្នាំ​ក្នុង​ខែ​ចេត្រ ដែល​ជា​ខែ​ទី ៥ ជាប់​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ។ ប៉ុន្តែ​ទោះ​ជា​មាន​លើក​អធិកមាស​ឲ្យ​ទាន់​គ្នា​យ៉ាង​នេះ​ក៏​ដោយ ក៏​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ នៅ​តែ​ពុំ​បាន​ទៀងទាត់​ដូច​ខាង​អឺរុប​ដែរ ព្រោះ​ជួន​ត្រូវ​ខាង​ខ្នើត ជួន​ត្រូវ​ខាង​រនោច គ្រាន់​តែ​មាន​កំណត់​ទុក​ថា សង្ក្រាន្ត​នឹង​មាន​ក្នុង​រវាង ១ ខែ​គឺ ក្នុង​រវាង​ពី​ថ្ងៃ ៤ កើត​ខែ​ចេត្រ ទៅ​ថ្ងៃ​៤ កើត​ខែ​ពិសាខ​ប៉ុណ្ណោះ​។ ដូច្នេះ ទើប​យើង​បាន​សំគាល់​ថា នៅ​ឆ្នាំ​ខ្លះ ការ​កំណត់​ពេល​ចូល​ឆ្នាំ ត្រូវ​ធ្លាក់​ទៅ​ដល់​ទៅ​ខែ​ពិសាខ​ក៏​មាន [1]
          តាម​សេចក្ដី​អធិប្បាយ​ដូច​ខាង​លើ​នោះ ឃើញ​ថា ការ​ដែល​យើង​ធ្លាប់​បាន​ឮ​ចាស់​ទុំ លោក​និយាយ​ថា ខ្មែរ​យើង​សម័យ​បុរាណ គេ​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​បុណ្យ​ក្ដី លេង​ល្បែង​ក្ដី អស់​ពេល​ពេញ ១ ខែ​ចេត្រ​នោះ ជា​ការ​ពិត​ណាស់ ព្រោះ​រយៈ​ពេល ១ ខែ​ចេត្រ​នេះ គេ​ទុក​ជា​រដូវ​ចូល​ឆ្នាំ​ទាំង​មូល មិន​កំណត់​យក​តែ​ថ្ងៃ​ណា​មួយ ដូច​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ទេ ។
          ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​យើង​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ នៅ​តំបន់​ខ្លះ ដូចជា​ជាំខ្សាន ប៉ៃលិន​ជាដើម មាន​ទំនៀម​មួយ​ប្លែក​អំពី​តំបន់​ឯ​ទៀត ដែល​គេ​តែង​ប្រារព្ធ​លេង នៅ​ពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ ក្រៅ​អំពី​ទំនៀម​ធ្វើ​បុណ្យ​ជា​កុសល​ចំពោះ​ព្រះ​សង្ឃ ។
          តាម​សេចក្ដី​រាយកាណ៍​របស់​លោក មាស ហាំ និង​លោក ប៊ុន ប៉ូរ ដែល​ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​រាជការ​នៅ​តំបន់​ជាំខ្សាន​នេះ​ថា​ : ១៥ ថ្ងៃ​ជា​ខាង​ក្រោយ គឺ​ត​អំពី​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ​ទៅ អ្នក​ស្រុក​ទាំង​ប្រុស​ទាំង​ស្រី ទាំង​ក្មេង​ទាំង​ចាស់ នាំ​គ្នា​យក​ទឹកអប់ ផ្កា​ភ្ញី ទៅ​កាន់​ទី​វត្ត​អារាម ដើម្បី​ទៅ​ធ្វើ​ពិធី​ស្រង់​ជម្រះ​ព្រះ​ពុទ្ធ​រូប​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​វិហារ ដែល​ធូលី​កាន់​អស់​ពេល ១ ឆ្នាំ​ទៅ​ហើយ​នោះ នឹង​ដើម្បី​សុំ​សេចក្ដី​សុខ​សប្បាយ​អំពី​កិច្ច​នោះ​ផង ។
          ពេល​ត្រឡប់​មក​ផ្ទះ​វិញ ពួក​កំឡោះ​នាំ​គ្នា​តាម​ស្រោច​ទឹក​ក្រមុំ គឺ​គេ​លេង​ចាក់​ទឹក​លើ​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ឥត​ប្រកាន់​ថា​ស្រី ថា​ប្រុស​ឡើយ ។ ល្បែង​ស្រោច​ទឹក​ដែល​អ្នក​ស្រុក ក្នុង​តំបន់​ជាំក្សាន ទាំង​ប្រុស​ទាំង​ស្រី​លេង​នោះ ហាក់​ដូចជា​សប្បាយ​ណាស់ ។ នៅ​ពេល​ដែល​គេ​និយម​លេង​នោះ ពួក​កំឡោះ​នាំ​គ្នា​រែក​ទឹក​នឹង​គ្រុះ សំដៅ​ទៅ​ផ្ទះ​ណា​ដែល​មាន​កូន​ក្រមុំ បាន​ដល់​ហើយ ដណ្ដឹង​សួរ​ឪពុក​ម្ដាយ​គេ​ថា "លោក​ពូ . អ៊ំ នាង​ឈ្មោះ ..... (ឧ. ឈ្មោះ​នាង​សាគំ) ទៅ​ណា​ហើយ ?” ជួន​កាល​ឪពុក​ម្ដាយ​នាង​ក្រមុំ​នោះ កុហក​ថា "មិន​នៅ​ទេ ទៅ​លេង​ឯ​នោះ​ហើយ" តែ​ទោះ​ជា​ឮ​គេ​ឆ្លើយ​យ៉ាង​នេះ​ក៏​ដោយ ក៏​ពួក​កំឡោះ​នោះ​នាំ​គ្នា​ឡើង​ទៅ​រើ​រក​ទាល់​តែ​ឃើញ ហើយ​នាំ​គ្នា​យក​ទឹក​ជះ ទោះ​ជា​ទឹក​ខ្ទាត​ទៅ​ទទឹក​អឺវ៉ាន់ ឬ​មនុស្ស​ដទៃ​ទៀត ក៏​ឥត​គិត​ឡើយ ។ ជួន​កាល​ពួក​កំឡោះ​ដែល​រែក​ទឹក ដើរ​ទៅ​រក​ស្រោច​គេ​នោះ ប្រទះ​នឹង​ក្រមុំ​ដែល​មាន​កិច្ចការ កំពុង​ធ្វើ​ដំណើរ​តាម​ផ្លូវ ក៏​ជះ​ទឹក​ទៅ​លើ​ទាល់​តែ​ទទឹក​អស់ តែ​គេ​ឥត​មាន​ប្រកាន់​ខឹង​អ្វី​ឡើយ ។
          រឿង​ល្បែង​បែប​នេះ មិនមែន​មាន​តែ​ស្រី ៗ ទេ ដែល​ទទួល​អភ័ព្វ, គឺ​ពួក​ស្រី ៗ ក៏​គេ​ចេះ​ដែរ គេ​នាំ​គ្នា​រង់ចាំ​មើល ឲ្យ​តែ​ពួក​កំឡោះ​បែក​ហ្វូង ឬ​ដើរ​គ្នា​តិច​ហើយ​ស្លៀកពាក់​ល្អ ៗ គេ​នាំ​គ្នា​ព្រួត​ចាំ​ផ្ដួល ដង​ទឹក​ចាក់​ចូល​ច្រមុះ ចូល​ត្រចៀក ទាល់​តែ​សំពះ​អង្វរ​សុំ​ចាញ់ ទើប​គេ​ឈប់ ។ ល្បែង​ចាក់​ទឹក​នេះ មិនមែន​លេង​ត្រឹម​តែ​អ្នក​ធ្លាប់​ស្គាល់​គ្នា​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ សូម្បី​អ្នក​មិន​ធ្លាប់​ស្គាល់ ក៏​លេង​បាន ឲ្យ​តែ​ចូល​ទៅ​ដល់​ក្នុង​ស្រុក​គេ ។
          តាម​សេចក្ដី​រាយការណ៍ របស់​លោក ហង សំហឿង​ថា បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​នៅ​ប៉ៃលិន ក៏​សប្បាយ​ណាស់​ដែរ, សប្បាយ​ទាំង​រូប​លោក ទាំង​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ពី​ក្រៅ​ទាំងឡាយ ដោយ​គេ​លេង​ចាក់​ទឹក​គ្នា ដូចជា​នៅ​ឯ​ជាំខ្សាន​ដែរ ។
          កាល​ដើម​ឡើយ នៅ​ផ្ទះ​កូឡា​នីមួយ ៗ គេ​តែង​រៀប​ទឹកអប់ និង​គ្រឿង​ក្រអូប​ផ្សេង ៗ សម្រាប់​បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ កាល​បើ​មាន​ភ្ញៀវ​ចូល​ទៅ អ្នក​ផ្ទះ​យក​គ្រឿង​ក្រអូប​នោះ​ទៅ​ប្រោះព្រំ​លើ​ខ្លួន​ភ្ញៀវ ប្រសិទ្ធិពរ​ឲ្យ​មាន​ជោគជ័យ សេចក្ដី​សុខ សេចក្ដី​ចំរើន​គ្រប់​ប្រការ តែ​លុះ​ដល់​ក្រោយ​មក ទំនៀម​នេះ ក៏​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ទំនៀម​បាច​ទឹក​ដាក់​គ្នា​ទៅ​វិញ គឺ​នៅ​មុខ​ផ្ទះ​ម្នាក់ ៗ សុទ្ធ​តែ​មាន​ផ្តិល ឬ​ធុង​ទឹក ឲ្យ​តែ​អ្នក​ណា​ដើរ​កាត់​មុខ​ផ្ទះ​គេ មិន​ថា ស្រី - ប្រុស ឬ​កូន​លោក​ណា​ទេ ទោះ​ជា​អ្នក​ណា​ក៏​ដោយ បើ​ស្លៀក​ពាក់​ល្អ ៗ ផង គេ​រឹត​តែ​ចូល​ចិត្ត​លេង​ណាស់​ទៅ​ទៀត កំឡោះ​ដេញ​សាច​ទឹក​លើ​ក្រមុំ ក្រមុំ​ដេញ​សាច​ទឹក​លើ​កំឡោះ បើ​ក្រមុំ​ណា​រត់​ចូល​ផ្ទះ គេ​ដេញ​សាច​ទឹក​ទាល់​តែ​ដល់​ផ្ទះ សាច​ទឹក​លើ​បាន​ហើយ ទើប​ឈប់ ។ ពុំ​ឃើញ​មាន​លេង​ល្បែង​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ល្បែង​នេះ​ទេ ។
          ចាស់​ទុំ​និង​ក្មេង​ខ្លះ នាំ​គ្នា​ឡើង​ទៅ​លើ​ភ្នំ​យ៉ាត ដើម្បី​ជម្រុះ​ចិត្ត​អកុសល​ចោល ហើយ​តម្រង់​ចិត្ត​ឲ្យ​បាន​ល្អ​ក្នុង​ឆ្នាំ​ថ្មី​តទៅ អ្នក​ខ្លះ​ទៀត គេ​ដើរ​ទៅ​សំពះ​ចាស់​ទុំ ដើម្បី​សុះ​ពរ​ឲ្យ​បាន​សេចក្ដី​សុខ សេចក្ដី​ចំរើន និង​ប្រកប​ការងារ​ឲ្យ​បាន​សម្រេច​គ្រប់​ប្រការ ។
          នៅ​ថ្ងៃ​បង្ហើយ​បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ គេ​នាំ​គ្នា​ទៅ​កាន់​ទី​វត្ត​ទាំង​ប្រុស​ទាំង​ស្រី មាន​ទាំង​ទឹកអប់​ជាប់​គ្រប់​ដៃ​ទៅ​ផង ដើម្បី​ទៅ​ធ្វើ​ពិធី​ស្រង់​ព្រះ​ដូច​នៅ​ខេត្ត​នានា​ដែរ ។ នៅ​ពេល​នោះ គេ​លេង​ចាក់​ទឹក​ធំ​ណាស់ គេ​ស្រង់​ទាំង​ព្រះ​ពុទ្ធរូប ទាំង​ចាក់​ស្រោច​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ទាល់​តែ​ទទឹក​ស្រឡាប​គ្រប់​គ្នា​គ្មាន​សល់ ទៅ​ជា​ប្រឡូក​ប៉ូកប៉ាក​ពេញ​ទាំង​វត្ត ។ ឮ​គេ​និយាយ​ថា មាន​ស្រី ៗ ខ្លះ លាយ​ទឹក​ល័ក្ត​បន្លំ ដើម្បី​ចាក់​លើ​ប្រុស ៗ ដែល​មាន​សំលៀក​បំពាក់​ស​ផង ហើយ​នាំ​គ្នា​ហ៊ោ​កញ្ជៀវ​ទ្រហឹង​អឺងអាប់​គួរ​សប្បាយ​ពេកណាស់ ។



[1]ឆ្នាំ​មមែ នព្វស័ក ព. ស. ២៥១០, ចូល​ឆ្នាំ​ដល់​ទៅ ៦ កើត​ខែ​ពិសាខ ។

No comments:

Post a Comment